space 123 ignition - electronic ignition for classic volvo cars & boats


123ignition : 123-VOLVO-B18-B20-R-V

för Volvo PV544, Duett, P1800, Amazon, 140, 200, C202 & Volvo Penta

123-VOLVO-B18-B20-R-V123-VOLVO-B18-B20-R-V är en revolutionerande tändningsmodul som passar samtliga Volvo B18 och B20 4-cylinder bil och båt (Volvo-Penta) motorer med förgasare. Det är inte bara ett brytarlöst system utan ersätter befintlig fördelare helt och har de olika tändningskurvorna till dessa motorer inprogrammerat plus extra kurvor för etanol (E85) och LPG (motorgas).
För B20E och B20F motorer med original Bosch D-jetronic insprutning i bla Volvo 140E och Volvo P1800E har vi en special version med givarsignal till insprutningen 123-VOLVO-B18-B20-R-V-IE

Pris 2 796,00 kr ex moms, 3 495,00 kr inkl moms

Ladda ner manualen (PDF på svenska)

Andra brytarlösa tändsystem använder vanligtvis fortfarande den mekaniska centrifugala och vakuum tändförställningen som ofta är utsliten och aldrig exakt. Dessutom kräver de ofta en separat låda någonstans under huven med elektroniken i. Så är det inte med 123 tändningen. Det finns inga mekaniska delar som slits i fördelaren, utom rotorn och rotorlock och allting är samlat i den blankförnicklade fördelaren.

Modulen har vidare unika finesser som
- variabel dwell, dvs. modulen anpassar sig till tändspolen och tändspolen kan inte överhettas
- kurvor för alternativa bränslen, etanol och motorgas
- cylinderutjämning under gång, tändningen finjusteras för varje cylinder så att varje cylinder ger lika mycket effekt, det ledar till en extrem jämn (tom)gång.
- inbyggd ljusdiod för exakt tändinställning

OBS! Om du har en tändspole med "gömd" pluskabel i den armerade panserkabel som går till tändlåset kan man ju inte ansluta den röda kabeln till tändspolen. Men det går ändå att använda 123ignition fördelaren genom att ansluta den till en PERMANENT +12 anslutnig, använd då förslagsvis vid understa säkringen för den kontaktlås styrda spänning (som t ex i den överste säkringen) bryts nämligen när startmotorn går och då startar inte bilen inte. 123modulens elektronik drar ytterst lite ström (20-50mA) och laddar ur bilbatteriet mindre än t ex en bilklocka.
Det går då forfarande att stänga av motorn som vanligt eftersom strömmen till tändspolan då bryts via tändningslåset.


Dessa 16 olika tändförställningskurvor är inbyggda:

Tändningskurve "0" till:
VOLVO B18A - till 1966
Även till Volvo L3314 Laplander, C202, Valp
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 026A / 0 231 161 001)

Tändningskurve "1" till:
VOLVO B18A - efter 1966
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 026B)

Tändningskurve "2" till:
VOLVO B18B
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 153 003 / 0 231 151 001)

Tändningskurve "3" till:
VOLVO B18B
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 153 009)

Tändningskurve "4" till:
VOLVO B20A
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 077)

Tändningskurve "5" till:
VOLVO B20A aluminium fördelaren (populair vid trimmning av B20)
Även till Volvo L3314 Laplander, C202, Valp
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 170 085)

Tändningskurve "6" till:
VOLVO B20A alu fördelaren men optimerad till etanol eller motorgas (E85/LPG)
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 170 085)

Tändningskurve "7" till:
VOLVO B20B
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 078 / 0 231 146 099)

Tändningskurve "8" till:
VOLVO B20D
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 146 098)

Tändningskurve "9" till:
VOLVO B20E 1971-1973
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 163 006 / 0 231 163 010 / 0 231 163 021)

Tändningskurve "A" till:
VOLVO B20E 1974
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 170 087)

Tändningskurve "B" till:
VOLVO B20E optimerad till etanol eller motorgas (E85/LPG)
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 170 087)

Tändningskurve "C" till:
VOLVO B20F
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 163 033 / 0 231 178 007)

Tändningskurve "D" till:
VOLVO PENTA med B18 motor
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 110 038)

Tändningskurve "E" till:
VOLVO PENTA med B20 motor
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 153 012 / 0 231 153 010 / 0 231 153 007 / 0 231 151 001)

Tändningskurve "F" till:
VOLVO PENTA med B20 motor
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 178 011 / 0 231 178 005)

Dessa kurvor är efter orginal specifikationer, man riskerar alltså inte spiknigar och motorskador till följd av fel fördelarkurva. Utöver att välja rätt kurva behöver och kan man inte modifiera kurvorna.

Monteringen är mycket enkel.
- välj tändkurva för din motor med den inbyggda vridströmställaren
- vrid motorn till -10° eller enl. specificationer på cyl 1
- ta bort gamla fördelaren och sätt dit den nya
- koppla vakuumslang om den finns
- koppla röda sladden till plus på tändspole (men inte svarta till min ännu) och slå på tändningen
- vrid rotorn lite mot sin rotationsriktning för att ta bort glapp
- vrid fördelaren långsamt medurs så all ljusdiod lampan precis tänds och sätt fast fördelaren
- koppla på svarta sladden till min på tändspole
- finjustera, om möjligt, tändningen med stroboskoplampa

Gör dig klart för att njuta av en "ny" motor!
| More
 

Copyright © 2003 - 123ignition.nl, webbdesign Korridor