space 123 ignition - electronic ignition for classic cars


Faq's, vanliga frågor och svar



Var kan jag köpa 123ignion moduler?
Du kan köpa dem direkt från 123ignition.se ta kontakt genom kontaktsidan.
Up

Vad gör 123ignition så speciell jämförd med andra elektroniska tändsystem
Andra elektroniska tändsystem (Luminition, Newtronic, Pertronix, Multic etc) behåller dem mekaniska centrifugal och vakuum tändförställningen från orginal fördelare. Vissa andra (Boyer, Bransden etc.) tom behåller brytarspetsar i orginalfördelaren. Alla mekaniska delar innebär att slitage påverkar tändförställningen som ledar till ojämn tändning och ojämn motorgång. Dessutom brukar andra elektroniska tändsstem ha en extern låda som innehåller elektroniken som måste monteras i motorrummet, nya kablar måste dras osv.

"123ignition" är annorlunda, all elektronik är inbyggt i modulen som är skräddarsydd till motorn. Den ersätter originalfördelaren helt och hållet med en ny elektronisk fördelare utan rörliga delar som påverkar tändkurvan. Därmed blir installationen enkel och tändsystemet mycket tillförlitligare.

Up

Vad är de viktigaste fördelarer med 123ignition tändsystemen
- Enkel installation utan mekaniska ingrepp.
- Jämnare momentkurva.
- Kräver ingen underhåll, en gång inställt slipper du tänka på det.
- Variabel kamvinkel som anpassar sig efter tändspole och varvtalet ger en kraftigare gnista eftersom tändpolan altid laddas maximalt
- Bättre start
- Renare avgas utsläpp
- Mindre bränsleförbrukning
- Tändspolan kan inte överhettas eller brinna upp, strömmen bryts inom en secund om motorn stannar med tändningen påslagen och motorn står stilla.
- Inbyggd diodlampa för att enkelt ställa in tändningen
- Prisvärd

Up

Finns det en 123 ignition tändningsmodul för min Citroën, MG, Mini, Landrover, Mercedes, Peugeot, Volvo, VW, xxx?
Det finns nu moduler till vissa motorer av dessa märken och det utvecklas fortlöpande nya 123ignition fördelare så håll ett öga på produktsidan.

Om du vill kan du posta en förfrågan på forumet, ta då med så många uppgifter som möjligt om bilen, och gärna reservdelsnummret till orginalfördelaren.

Up

Min 2cv startar bättre, har fått bättre tomgång, bättre bottendrag och minskad bensinförbrukning men tophastighet har inte påverkads nämvärd, är det normalt?
Ja det är normalt, pga något ändrat tändningskurva som är testad och utvecklad på rullande landsväg så har motorn framförallt mera kraft i låg och mellanregistret. Många som kört 2cv vet att det finns en litenn scvacka i vridmomentkurvan, det försvinner med 123 modulen.

För att undvika spikningar på höga varv är maximal tändförställningen begränsat, därför är topphastigheten jmfd med en vällfungerande konventionelltsytem ungefär likadant, det krävs också väldigt mycket mera effekt för att påtagligt kunna höja topphastigheten.

Up

Måste jag byta tändspole t ex installera en högeffektständspole?
Originaltändspole kan alltid användas med 123ignition så länge den är i gott skick. 123ignition kommer att ge en kraftigare gnista vilket kan göra att gamla defekta tändspolar eller tändkablar får överslag som de inte fick med de svagare gnistor som orginaltändsystemet genererade. Tändspolar håller inte för evigt så det kan vara en bra ide att byta nu.

Vill du ha en ännu kraftigare gnista, kan man använda en högeffektständspole förutsatt att primärmotståndet i tändspolan inte är för låg. Den ska vara minst 1 ohm vid en 12V system, 0,5 ohm i en 6V och 2 ohm i en 24V bil. Vi kan leverera Bosch blue Coil och Bosch red Coil högeffektständspolar.

I en 2cv Den bruna "VISA" högeffektständspole kan användas med samtliga nyare 123-2cv tändsystem och modellerna med vakum anslutning eller inställningsbar tändkurva. Har du en äldre 123-tändning till din 2cv kan du inte använda VISA tändspolan, den kommer förstöra tändsystemet. Vi säljer även den bruna högeffektständspolan.

Till 123 Fiat 500 ska den dubbla tändspole som används i vissa Fiat 126 användas, vi säljer denna tändspole också.


Up

Jag har en Xxxx och vill bygga om nån av era moduler till den, kan ni hjälpa mig?
Tyvärr inte, men om du vill ta risken och försöka i alla fall så kan vi inte stoppa dig. Vi kan naturligtvis inte garantera att såna experiment fungerar.

Up

Vilken tändspole och tändstiftskablar ska jag ha? Säljer ni tändspolar, tändkablar osv?
Modulerna kräver ingen annan tändspole än original tändspole om de är i bra skick (utom 123-FIAT-500) de klarar tändspolar ner till 1 ohm primiärmotstånd så det brukar vara en fördel att koppla förbi förkopplingsmotståndet i förekommande fall.

Vi säljer speciella även högeffektständspolar till 2, fiat 500 och en Bosch blue coil "torr" högeffektständspole.

Tändkablar ska vara av mkt god kvalitet, gamla kablar kan börja krångla med den högre gnisspänning, vi rekommenderar silikonkablar, dessa kan man köpa i bilreservdelsbutiker m.m.

Ny Bosch rotor och fördelarlock ingår i moduler som använder sådana.

Up

Hur ska varvräknare kopplas in?
Vanliga elektroniska varvräknare som t ex Smith typ RVC, VDO etc. fungerar precis som vanligt.

Gamla Smith varvräknare av RVI typ -som t ex används i Volvo P1800, och vissa engelska bilar- är lite speciella eftersom de kopplas i serie med tändningen i stället för att parralellt som annrs är brukligt. Så här gör man med Smith RVI: Den vita ledningen går till + terminalen på spolen i den ursprungliga konfigurationen och ska sitta kvar. För att sätta varvräknaren i serie med 123-n så behöver du koppla den röda kabeln från 123 till säkringsblock där vitaledningar ansluta. Och den svarta från 123 kommer att gå till - (min) anslutningen på tändspolen.

Up

Jag tappat bort installationsinstruktioner, kan du skicka nya?
Du kan ladda ner de från vår webb, klicka på din modul från produktsidan till din produkt där de finns nedladdningsbar som PDF.

Up

Jag ser att ni har lagt in tändkurvor för E85, kan min Xxx köras på E85 med era moduler?
Ja och nej, E85 kräver ca 25-30% mera bränsle och en annan tändkurva och mera gnistenergi jämfört med bensin. Tändkurvan och gnistenergin tar 123ignition hand om men mera bränsle måste du se till genom att ändra t ex munstyken förgasaren eller bränsletryck insprutningssystemet.
Tips om hur du kan ändra din bil kan du bl a få på etanol.nu och speciellt på forumet.

Up

Hej jag bygger rallybil på en volvo med B20, kommer att trimma motorn rätt så rejält, går det att få modulen anpassad efter behov?
Man kan anpassa/ställa om tändmodulen mellan de 16 olika tändkurvor som finns inbyggda, se www.123ignition.se/index.php?id=13

För trimmning är kurvan från den sk aluminium fördelare BOSCH 0231 170 085 populär
men man kan inte anpassa de kurvor utöver det, förutom att vrida fram och tillbaka hela tändkurvan genom att vrida fördelaren förståss.

Ändå har man med alla dessa kurvor en stor skala på möjligheter för att expirimentera med, dessutom klarar den högeffektständspolar ner till 1 ohm vilket garanterar en kraftig och jämn gnista även på höga varv.

Ett alternativ är annars att beställa en 123-GB4, den har extra trimningsvänliga kurvor inbyggt, se manualen www.123ignition.se/pdf/123GB4RV.pdf

Up

Jag ska till att montera min 123 i min Volvo och har upptäckt att den typ av tändspole jag har saknar 12V matning från spolen. Den är "gömd" i den armerade kabeln som går till tändlåset. Hur ska jag koppla den röda kabeln?
Du kan lungt ansluta den röda kabeln till en konstant 12V anslutning (förslagsvis vid understa säkringen). Fördelarens elektronik drar ytterst lite ström (20-50mA) och laddar ur bilbatteriet mindre än t ex en bilklocka.
Det går då forfarande att stänga av motorn som vanligt eftersom strömmen till tändspolan då bryts via tändningslåset.

Up

Jag har en annan fråga, hur får jag tag på er?
Genom kontaktsidan!

Up

 

Copyright © 2005 - 123ignition.se, webdesign Korridor