space 123 ignition - electronic ignition for classic cars


123ignition : 123-TUNE-4-R-V avancerad programmerbar elektronisk fördelare

för 4-cyl motorer med Bosch verteiler, allumeur Ducelier/SEV eller Lucas distributor

123-TUNE-4-R-V avancerad programmerbar elektronisk fördelare123ignition har gjort det igen! Vi har tagit fram ett avancerat och fritt programmerbart tändsystem som vi döpt till 123-tune. I likhet med våra klassiska 123ignition-fördelare, har vi åter lyckats med att montera mikroprocessorn och all övrig elektronik i de klassika, förnicklade 123-fördelarna som framtas ur ett enda stycke massivt aluminium.

Nyheten med 123-tune är bl a USB-anslutningen och den tillhörande programvaran, genom att ansluta 123-tune till en dator kan man lätt anpassa tändningen till alla tänkbara önskemål. Den är alltså perfekt för dig som vill trimma din motor för högsta verkningsgrad och enkelt vill kunna byta tändkurvan, eller om du har en motor som det inte finns färdiga 123-fördelare till.

Man kan lagra två tändkurvor i 123-tune samtidigt, dessa kan man växla mellan utan att den måste vara inkopplad i datorn. Det gör det enkelt att jämföra två inställningar, ha två inställningar för olika bränslen, ha olika varvtalsbegränsningar eller ha andra skillnader i driftsförhållanden. Med 123-tune programmet får man dessutom en virtuell instrumentbräda med analoga instrument för motor och tändsystem.


Pris 3 456,00 kr ex moms, 4 320,00 kr inkl moms

Senaste versionen av 123-tune mjukvaran för windows är 1.8.1, ladda ner den nu (8 Mb windows installer)





123-tune erbjuder bl a

  • Valfri rotationsrikning medurs/moturs (detekteras automatiskt)

  • Valfri spänning 6/12V (detekteras automatiskt) med negativ eller positiv jord

  • Variabel dwell (detekteras automatiskt), dvs. modulen anpassar sig till tändspolen och tändspolen kan inte överhettas

  • Tändningen bryts inom 1s när motorn står stilla (detekteras automatiskt), skyddar tändspolan och förkopplingsmotstånd blir överflödig

  • Interna sensorer för övervakning av motorbelastning; temperatur, vakuum och överladdning (upp till 4 bar kontinu, 10 bar intermittent)

  • Inbyggd ljusdiod för exakt tändinställning

  • Cylinderutjämning under gång, tändningen finjusteras för varje cylinder så att varje cylinder ger lika mycket effekt, det ledar till en extrem jämn (tom)gång.

  • Programvara med elektronisk instrumentbräda som visar:


    • Temperaturmätare (valbart i grader Celsius eller Fahrenheit)

    • MAP insugsgrenrörstryck (valbart i Bar eller inches Hg / PSI)

    • Varvtalsmätare (0 till 8000 varv / min vevaxel)

    • Gnistenergi mätare (primär spolströmmen)

    • Total tändförställning (i vevaxel grader)


  • Programvaran gör det möjligt att lagra två uppsätningar (A och B) tändinställningar i fördelaren. Dessa uppsätningar kan det sedan växlas mellan, även när motorn går och datorn behöver inte vara inkopplat då. Både uppsätningar kan programmeras individuellt för:


    • Centrifugal tändförställning melan 500-8000 varv, över 8000 vpm är tändförställningen konstant

    • Vakuum-/Boost- MAP tändförställning (0 till 200 kPa eller -30 inHg till 15 psi)

    • Boost retard-inställning för turboöverladdade motorer

    • Varvtal tröskel när vakuum- tändförställnings aktiveras

    • Max varvtal /varvtalsbegränsning


  • Med programvaran och 123-tune inkopplat till datorn kan man dessutom:

  • Flytta tändkurvan upp och ner i realtid med två tangenter när motorn är igång

  • Automatiskt mäta accelerationstiden i valfritt varvtalsinterfall perfekt för att jämföra motorns prestanda vid olika kurvinställningar

  • Importera och exportera tändinställningar till fil (fler kurvor kan då lätt lagras och bytas med andra användare)



Lägsta systemkrav för 123-tune mjukvara
• MS Windows XP
• 1 GHz processor
• 256 MB RAM
• Ledig USB port male
• USB kabel med mini-B kontakt


Installationsmanual 

Nedan syns måttritningar med måtten på de 4 olika basmodeller som finns tillgängliga.
Model G, M, D


VW, BMW, Fold Kent


Volvo B16 B18 B20, Renault, Mini A+


Volvo B21 B23, Fita TC, Lancia



"G" lämpar att ersätta Lucas fördelare i MG, Jaguar, Triumph m fl
"M" är lämpad att ersätta Bosch fördelare i Mercedes m fl
"D" passar ersätta många Ducellier, SEV och Bosch fördelare i Citroen, Peugeot, Alfa m fl
"V" är lämpad att ersätta Bosch fördelare i VW, Porsche m fl
"KENT" är lämpad att ersätta Lucas och Motorcraft fördelare i Ford Kent, Ford Crossflow, Lotus Twincam motorer i Ford Cortina, Lotus m.m
"BMW" är lämpad att ersätta Bosch fördelare i BMW m fl
"V" är lämpad att ersätta Bosch fördelare i Volvo 4B4, B16, B18, B20 motorer m fl
"REN" är lämpad att ersätta Ducellier och SEV fördelare i Renault 4, 6, 8, 10, 14, 15, 16, 17, 20, Lotus Europa, Renault Gordini, Renault Alpine m fl
"MINI-A+" lämpad att ersätta Lucas fördelare i “Mini A+” motorer
"B21-B23" är lämpad att ersätta Bosch fördelare i Volvo B17, B19, B21, B23 ocb B25 motorer
"FIAT-TC" lämpad att ersätta Magneti Marell, Bosch och Ducellier fördelare i Fiat twin-cam motorer



Vid behov kan dessa levereras med valfri tändkurva förprogrammerad.

En modell till Lancia är nu också färdig inom kort, anmäl dit intresse redan nu!

Den fyrcylindriga modellen finns nu i totalt 20 (snart 22) varianter; tio med fördelarlock som har tändkablarnas uppåt och tio modeller med tändkablarna åt sidan.

123-tune finns även för 6- och 8- cylindriga motorer i olika storlekar och formar.





| More
 

Copyright © 2003 - 123ignition.nl, webbdesign Korridor