space 123 ignition - electronic ignition for classic cars


123ignition : 123-VISA-LNA-Adapter

för Citroën VISA, LNA

123-VISA-LNA-AdapterTvåcylinder 652cc VISA/LNA motorn är en vidareutveckling av den 602cc motorn som sitter i de modernare 2cv, dynane Ami mm.

Denna adapter gör det möjligt att montera en 123-2CV tändningsmodul i en 652cc VISA och LNA motor som annars saknar den vanliga tändningsdeler på kamaxeln som de övriga 2 cyl motorena har.



Pris 1 382,00 kr ex moms, 1 727,50 kr inkl moms

När VISA motorn i mitten av 70-talet togs fram använde Citroën som vanligt mycket ny teknik och nöjde sig inte med att bara borra upp cylinderna och montera större kolvar. Motorn är vädigt lik en 2cv motor men det är mycket som är nytt och förbättrad , den fick lättmetallcylindrar med mycket hållbart härdade nikasilbeläggning (fortfarande exklusiv "racing" teknik!) i stället för de traditionella gjutjärn cylindrar, motorn har nytt och annorlunda vevhus med bl a lite större oljevolym, vevaxeln fick en tredje(!) ramlager och motorn fick som en av de första serieproducerade bilar något så unik som et datorstyrd elektroniskt tändsystem från Motorola med speciell (brun) högeffektstndspole som kan ge mycket kraftiga gnistor! Motorn ger lite större högre maxeffekt (ca 35 hkr) men dess största fördel är ett mycket högre vridmoment vid en lägre varvtal så att man kan köra på en högre växel i uppförsbackar eller stark motvind.

Tändsystemet använder två svänghjulssensorer som är skruvade in i VISA motorns växellåda. Det finns byglar osv som gör det möjligt att montera sensorena i 2cv'n växellåda om man gör hål i kopplingshuset men det är just dessa sensorer och till viss del också jordningsproblem som man försökt lösa med ändrade sensorer som tyvärr har gjort tändningssystemet inte blev så tillförlitligt/underhållsfritt som man hoppades.

På motorn kan man ser att Citroën i det sista måste ha tvekad om tändsystemet skulle fungera för motorn är som tur är helt förberedd på ett konventionellt 2cv-brytare tändsystem så när på att det saknas M7 gängor i hålen för att sätta fast tändningen och att kamaxeln inte har den förlängning med de tappar till centrifugalvikterna som skulle behövas till kammen.

Dena adapter kompletterar kamaxeln med tappernatill 123 tändnings magneter och en skivan med packbox som ingår ersätter VISA motorn täck bricka framför kamaxeln. Det ger kamaxeln dessutom en bättre tätning än 2cv-motorns sämre lösning med labyrinth tätningen som ofta läcker lite olja.

P 70 talet fanns inte den elektronik som finns idag som gör det möjigt att bygga hela tändstemet på en minimal yta in i 123-2CV-UNI och framförallt 123-EVO moduler som redan har VISA tändkurvor inbyggda och fungerar utmärkt med motorn och VISA's högeffekts tändspole. VISA's Motorola tändsystem hade också en primitiv vakuum sensor som hade två lägen (på och av) som flyttade tändkurvan 10 grader upp och ner, 123-evo har en vakuum sensor inbyggd och den påverkar tändningen steglöst om varvtalet är över tomgångsvarvtalet. 123modulen har vidare fnnesser som t ex temperatur sensor som ändrar tändningen beroende på motortemperaturen som VISA systemet aldrig hade och är framför allt en mycket enklare (ingen invecklad sladdsallad under huven) och tillförlitligare system!
| More
 

Copyright © 2003 - 123ignition.nl, webbdesign Korridor