space

123ignition.se tändningen som ger klassiker ett nytt liv!


123ignition : 123-ALFA-4-R-V

för Alfa Romeo Giulia, Giulietta, GT Junior, Spider, Bertone, Duetto m. fl.

123-ALFA-4-R-V123-ALFA-4-R-V är en revolutionerande ny tändfördelare som passar Alfas klassiska fyrcylindriga motorer. Det är inte bara ett brytarlöst system utan ersätter befintlig fördelare helt och har de olika tändningskurvorna till dessa motorer inprogrammerat.

Pris 3 180,00 kr ex moms, 3 975,00 kr inkl moms



Installations manualen 

Andra brytarlösa tändsystem använder vanligtvis fortfarande den mekaniska centrifugala och vakuum tändförställningen som ofta är utsliten och aldrig exakt. Dessutom kräver de ofta en separat låda någonstans under huven med elektroniken i. Så är det inte med 123 tändningen. Det finns inga mekaniska delar som slits i fördelaren, utom rotorn och rotorlock och allting är samlat i den blankförnicklade fördelaren.

Modulen har vidare unika finesser som
- variabel dwell, dvs. modulen anpassar sig till tändspolen och tändspolen kan inte överhettas
- kurvor för alternativa bränslen, etanol och motorgas
- cylinderutjämning under gång, tändningen finjusteras för varje cylinder så att varje cylinder ger lika mycket effekt, det ledar till en extrem jämn (tom)gång.
- inbyggd ljusdiod för exakt tändinställning


Dessa tändförställningskurvor är inbyggda:

Tändningskurva 0 till:
Giulia Nuova 1300-1600, 1750 Berlina, 2000 Berlina, Alfetta 1.8, GT Junior 1300/1600/1600 Zagato, GT Veloce 2000, Giulia 1750 GT Veloce, Giulia Super 1300/1600, Spider 1750 Duetto, Spider 2.0, Spider Junior 1300/1600 m.fl.
ersätter: Bosch 0 231 112 070, Bosch 0 231 129 036, Magneti Marelli S145C

Tändningskurva 1 till:
Bertone 2000, 1750 Berlina, 2000 Berlina, Alfetta 1.8, GT Veloce 2000, Giulia 1750 GT Veloce, Spider 1750 Duetto, Spider 2.0 m.m.
ersätter: Bosch 0 231 110 045, Magneti Marelli S145B

Tändningskurva 2 & 3 till:
Giulia 1300, Giulia 1300 TI
ersätter: Bosch 0 231 112 060, Bosch 0 231 112 065

Tändningskurva 4, 5, 6, 8 & 9 till:
1750 Berlina, Duetto 1600, Giulia 1750 GT Veloce, Giulia GT/GTA/GTC/Sprint, Giulia Super 1300/1600, GT Junior 1300/1600/1600 Zagato, Spider 1750/1750 Duetto, Spider Junior 1300/1600 m.m.
ersätter: Bosch 0 231 110 041, Bosch 0 231 110 044, Bosch 0 231 129 032, Bosch 0 231 129 034

Tändningskurva 7 till:
Bertone 1750, Giulia Super 1300/1600
ersätter: Bosch BOSCH JF4

Tändningskurva A till:
Alfa ‘72-’78 t ex GT Junior m.m.
ersätter: Bosch 0 231 178 006, Magneti Marelli S145C & Magneti Marelli S145CX

Tändningskurva F till:
Alfa Romeo 2000 GT Veloce, 2000 GTV med SPICA insprutning (USA)
ersätter: Magneti Marelli S103B, Magneti Marelli S103BA & Magneti Marelli S166A

Dessa kurvor är efter orginal specifikationer, man riskerar alltså inte spiknigar och motorskador till följd av fel fördelarkurva. Utöver att välja rätt kurva behöver och kan man inte modifiera kurvorna.

Dessutom är dessa två specialla tuning kurvor också inbyggda:

Tändningskurve "D":
006-’tuning’ för hög kompression, "heta" kamaxel
Statisk tändförställning 12°, max tändförställning 34° vevaxelgrad

Tändningskurve "E":
Shankle-#4255, en annan populär tuning kurva
brand upptill 13° vid 1300 rpm, sedan plattare till 32° vid 4000 vpm

Monteringen är mycket enkel.
- välj tändkurva för din motor med den inbyggda vridströmställaren
- vrid motorn till den statiska tändinställng enl. specificationer på cyl 1
- ta bort gamla fördelaren och sätt dit den nya
- koppla vakuumslang om den finns
- koppla röda sladden till plus på tändspole (men inte svarta till min ännu) och slå på tändningen
- vrid rotorn lite moturs för att ta bort glapp
- vrid fördelaren långsamt moturs så all ljusdiod lampan precis tänds och sätt fast fördelaren
- koppla på svarta sladden till min på tändspole
- koppla insprutningssladdarna (om de finns) och starta motorn
- finjustera, om möjligt, tändningen med stroboskoplampa

Gör dig klart för att njuta av en "ny" motor!
| More
 

Copyright © 2003 - 123ignition.nl, webbdesign Korridor