space

123ignition.se tändningen som ger klassiker ett nytt liv!


123ignition : 123-2CV-EVO

för Citroën 2CV4, 2CV6, DYANE, AMI, Mehari

123-2CV-EVO123ignitions evo modul passar alla 2CV's och andra ”A-modeller” med en A79/0, A79/1, M28, M28/1, V06 motor på 425, 435, 602 eller 652cc. Den fungerar med den svarta standard tändspolen eller med den bruna högeffekts tändspole som också används i 2-cyl VISA motorer. Den känner av vilken tändspole som används och anpassar kontaktvinkeln automatiskt.

Största skillnaden med 123-2CV är att den har 16 olika tändkuror inbyggd och har vakuum anslutning som gör att modulen anpassar tändningskurvan efter motorbelastningen. Vakuumgeleringen gör att bränsleförbrukningen minskar speciellt när man inte kör fullgas och ger en motor som svarar lite snabbare på gasen. De 16 kurvor gör att man kan tuna motorn för optimal effekt och anpassa tändkurvan för olika bränslen/förhållanden.


Pris 2 043,00 kr ex moms, 2 553,75 kr inkl moms

Denna tändmodule har även finesser som en motortemperatursensor som ger en anpassat tändkurva när motorn är kall och ett extra skydd mot spikningar när motortemperaturen är extrem hög.

En vakuumnippel till vakuumanslutningen som enkelt kan monteras i förgasaren ingår i kittet

Installations manualen för alla 123 tändsystem för 2cv 
(pdf på engelska)

Vad är vakuum tändförställning?

Om du t ex kör din 2cv uppförsbacke med en hastighet av 80 km/t, motorn gör då ca 4000 varv/minuten. Självklart måste du då ge mera gas än när du kör med samma hastighet nerförsbacke. När du kör nedför backe behöver motorn inte ge lika mycket effekt och släpper du upp gasen, då ökar undertrycket (vakuum) efter förgasaren. Man ser alltså att ju högre vakuum, ju mindre motorn belastas. Ju mindre motorn belastas ju tidigare tändningsögonblicket bör vara (inom vissa gränser) för optimalt verkningsgrad.

123-2CV-EVO modulen kan mäta detta motorvakuum genom en slang mellan tändmodulen och en nippel (ingår) på förgasaren. 123-2CV-EVO modulen ger extra tändförställing i steg om 1 grad beroende på undertrycket 100 till 300 mmHg undertryck i insugsgrenröret. Det gör att motorns verkningsgrad vid dellast blir bättre (lägre bränsleförbrukning och renare avgaser) och att den svarar snabbare på gasen.
| More
 

Copyright © 2003 - 123ignition.nl, webbdesign Korridor