space 123 ignition - electronic ignition for classic cars


123ignition : 123-2CV

för Citroën 2CV4, 2CV6, DYANE, AMI, Mehari

123-2CV123ignition 2CV modulen är till för alla 2CV's och andra ”A-modeller” med en A79/1, M28 eller M28/1 motor.

Det är en mikroprocessor styrd tändningsmodul som ersätter alla delar av original tändsystemet, dvs. brytarspetser, kondensator, kam och centrifugalvikter, fjädrar och tändningshuset.

123-2CV är avsett att användas med standard svart 2cv tändspole och 12 system. För andra system se 123-UNI för 6 volt system.

Tusentals nöjda 2cv ägare världen över har upptäckt hur enkelt modulen är att installera och dess fördelar. De främsta fördelar är:

- bättre start
- mindre bränsleförbrukning
- jämnare (tom)gång, minskade utsläpp
- bättre bottendrag
- helt UNDERHÅLLSFRITT i all framtid

Lysna på en 2cv med 123 som startar! med lite choke och högre varvtal i början, det hörs tydligt hur jämn och fin motorn går trots den ojämna belastningen som generatorn ger (det pulserande vinande ljud).

OBS! gratis flexifuel munstycke för gamla och nya medlemmar av föreningen etanol.nu om du beställer en ny 123-2CV

Pris 1 521,00 kr ex moms, 1 901,25 kr inkl moms

Installations manualen för alla 123 tändsystem för 2cv 

Ett avancerat tändningssystem som ändå är så enkelt att alla 2CV borde ha det.

VAD GÖR DEN SÅ SPECIAL
Alla andra electroniska tändsystem för 2CV (ex Lumenition, Newtronic & Multic) använder fortfarande den mekaniska centrifugal tändförstälningen som ofta är utsliten och inte exakt. Vissa system behåller tom original bryterspetserna med kam som ofta slits ojämt med ojämn tändögonblick till följd. Dessutom kräver de allihoppa en separat dosa någonstans under huven med elektroniken i.

123ignition är annorlunda; allt finns i en enkel modul som ersätter det befintliga tändningshuset. Kam och centrifugalvikter tas bort och ersätts med två små starka magneter som fäster på pinnarna som en gång höll centrifugalvikterna. Sedan skruvs 123ignition modulen helt enkelt på plats med samma skruv som höll tändninghuset där.

En inbyggd ljusdiod lyser upp rött vid tändningsögonblicket och gör det mycket enkelt att ställa in tändningen en gång för alla genom att vrida huset.

FAST DET ÄR INTE ALLT…

KONSTRUKTIONEN
Konstruktionen med all elektronik i en modul av svarvat blank förnicklad aluminium, som alltså ersätter tändningshuset gör att du slipper dra nya kablar till en magisk låda någonstans i bilen (som andra elektroniska tändsystem har) som du måste montera någonstans. Det gör 123ignition enklare, snyggare och framförallt mycket driftsäkre än andra system.

VARIABEL KAMVINKEL
På konventionella tändsystem har man en samma kamvinkel oavsett varvtal. Det är alltid en kompromiss, vid låga varv laddas tändspolan för länge och vid höga varv för kort. 123ignitions variabla kamvinkel som modulen räknar ut beroende på varvtalet gör att gnistan är lika stark även vid höga varvtal eftersom tändspolen laddas lika länga oberoende av varvtalet .

Du slipper dessutom oroade för att tändspolen överhettas om du glömmer tändningen på när motorn inte går, eftersom 123ignition automatiskt stänger av strömmen genom tändspolan. Detta är annars en vanlig orsak till trasiga tändspolar och startproblem vid varm motor innan dess.

JÄMNARE, MERA BALANCERAT GÅNG
Hur kan en 123ignition göra att motorn går jämnare?
Ett typiskt problem med original tändningssystemet är något olika tändnings moment mellan cylindrarna p.g.a. att kammen slits lite ojämnt. 123ignition gör två saker åt problemet: får det första finns ingen kam, utan magneterna styr tändningsögonblicket, för det andra räknar mjukvaran ut genomsnittet i de fall magneterna inte skulle vara exakt 180° i förhållande till varandra, t ex när kamaxel inte är helt rakt.

INGA RÖRLIGA DELAR
Eftersom centrifugal tändförställning är ersatt med avancerade mjukvara i modulen som räknar ut tändögonblicket slipper man helt rörliga delar som kan slitas ut. Vridmomentkurvan och accelerationerna blir jämnare speciellt vid lägre varv mellan 1000 och 3500 tpm, där annars centrifigalvikterna hela tiden måste ändra tändkurvan. Vid den minsta slitage av centrifugalsvikterna blir dessutom tändförställningskurvan ännu ojämnare vid det konventionella systemet.


SAMMANFATTNINGSVIS
Enkel installation utan mekaniska förändringar
Jämnare vridmomentkurva
Tändsystem blir helt underhållsfritt
Variabel kamvinkel; ingen överhettad tändspole vid låga varv och bättre gnista vid höga varv
Bättre start egenskaper
Renare avgaser
Lägre bensinförbrukning
Tändspolan kan inte längre brinna upp, strömmen stängs av 1 secund efter att motorn stanner.
Inbyggd LED för att enkelt ställa in tändningen statiskt
Prisvärd.
| More
 

Copyright © 2003 - 123ignition.nl, webbdesign Korridor